Spalis 2020, Kotryna Markevičiūtė

Įžanga

2020 metų spalį Rupert surengė grupinę parodą „Kiti kambariai“, kurioje pristatyti septynių menininkų – Kah Bee Chow, Leah Clements, Mildos Januševičiūtės, Renée Akitelek Mboya, Joshua Schwebel, Edward Thomasson, Romily Alice Walden – nauji ir senesni kūriniai. Šia paroda
siekėme Vilniuje pristatyti įvairiais laikotarpiais Rupert programose dalyvavusius puikius menininkus, o jų kūrybai apmąstyti pasirinkome „palaikymo struktūrų“ temą. Štai taip skambėjo parodos anotacijos tekstas:

„Mūsų gyvenimai yra įsipainioję į sudėtingus tinklus, kuriuose formuojasi palaikymo struktūros. Trapios, kartais nepatogios ar keistos, šios struktūros atrandamos vos pastebimuose gestuose, jausmuose, atmosferoje, kaip liesti švelnus ligoninės antklodės audinys ar balsas, kurio garsas saugo atminimą. Jos formuojasi mūsų artimiausioje aplinkoje, rūpestingai, dėmesingai, neretai be žodžių, iš mažų elementų. Lyg organiška vietinė architektūra, šios struktūros yra rezgamos iš istorijų, kurias renkame, dalijamės ir nuolat permąstome. Jos gali padėti stumtis į priekį, skatinti pokyčius, atkurti ar taisyti sudilusias detales. Mums jos padeda įsivaizduoti, fantazuoti ir išlaikyti viltį, kai pritrūkstame laiko, erdvės ar energijos. Laikotarpiais kaip šis, kuriame dabar gyvename, rūpesčiu ir darbu kons-
truojamos palaikymo struktūros išnyra į paviršių. Neretai tokie momentai suteikia galimybę persikelti iš uždaro, tamsaus individualizmo ir konkurencijos kambario į neaprėpiamą bendrybių tinklą.“

Parodoje pristatomi kūriniai tapo aprašytų palaikymo struktūrų trapumo,
intymumo, vidinės neapčiuopiamos logikos netiesioginiais atspindžiais, nuorodomis į jų egzistavimą arba, kaip tik, į šių struktūrų nebuvimą. Atsi-
radus progai panagrinėti palaikymo struktūrų temą, vis daugiau dėmesio skyrėme, mūsų manymu, esminiams elementams, kurie yra reikalingi meno kūriniui atsirasti, tačiau, kurie neretai lieka parodų ir kuravimo procesų paraštėse ir kažkur išgaruoja iš „neutralių“ parodų erdvių. Galvojome apie draugystes, kasdienius veiksmus, ryšius, atstovavimą, institucijas, emocinę ir fizinę sveikatą, pokalbius, finansavimą, pripažinimą, net mėnulį, Merkurijų, baldus ir architektūrą, nuo kurių mūsų gyvenimai yra sunkiai atsiejami.

Taigi šis leidinys yra parodos virtualus tęsinys, kurį sudaro pokalbiai, įrašai,
receptai ir kiti tekstai, parengti parodos dalyvių kartu su jų draugais,
kolegomis ir naujaisiais pažįstamais. Leidinyje pratęsiame parodos metu
pradėtus pokalbius, kartu ieškome būdų išreikšti, įvardinti tai, ką sunku
nupasakoti žodžiais. Čia sudėti tekstai skiriasi tiek savo prieigomis, tiek turiniu, tačiau juos visus vienija siekis aptarti mūsų privačiuose gyveni-
muose, instituciniuose darbuose ir meninėse praktikose egzistuojančias palaikymo struktūras, apmąstyti jų trapumą, ne/matomumą ir veiksmus
būtinus joms išsaugoti.

Rupert paroda „Kiti kambariai“ veikė Lietuvos dailininkų sąjungos
galerijoje, 2020 m. spalio 2–31 d.

Kuratoriai: Leah Clements, Kotryna Markevičiūtė, Yates Norton
Leidinio sudarytoja: Kotryna Markevičiūtė
Dizainas: TAKTIKA Mantas Rimkus ir Nerijus Keblys
Vertimas: Paulius Balčytis

Rupert veiklą remia Lietuvos kultūros taryba

Remėjai